Verkeersveiligheid is belangrijk, zodat passagiers, chauffeurs, voertuigen en voetgangers veilig blijven tijdens het rijden. Een belangrijk onderdeel hiervan is een aanrijbeveiliging vangrail. Lees verder voor meer informatie over hoe hiermee veiligheid op de weg gegarandeerd kan worden.
Het belang van vangrails
Vangrails verminderen de schade door de impact van een bewegend voertuig, meestal door het gebruik van een horizontale balk die op verticale palen is gemonteerd. Ze kunnen bescherming bieden aan de inzittenden van het botsende voertuig of wat zich achter de barrière bevindt, zoals een gebouw, stellingen, machines of mensen, zoals een beroepsbevolking of leden van het publiek. Vangrails zijn uiteindelijk nodig om letsel of overlijden van de inzittenden en de omgeving van bewegende voertuigen te voorkomen. Deze barrières kunnen ook worden gebruikt om arbeidsongevallen te voorkomen, zoals vallen van hoge richels, en ook om activa zoals gebouwen en machines te beschermen.
Waar worden vangrails geplaatst?
Vangrails worden routinematig geïnstalleerd op openbare wegen en bruggen en er wordt een breed scala aan soorten gebruikt. Deze vangrails zijn specifiek ontworpen voor gebruik op snelwegen en zijn getest door de fabrikanten om te bewijzen dat ze de bescherming bieden die vereist is door de wegontwerper, die rekening heeft gehouden met het type en de grootte van de voertuigen die op de weg rijden, de snelheid waarmee ze rijden en de hoeveelheid doorbuiging die ze kunnen toestaan.
Hoe werken vangrails?
Vangrails absorberen de impact van een tegenligger en doen dit volgens een van twee principes. Sommige systemen gebruiken sterke, stijve palen om de belasting over te brengen naar de palen, evenals de horizontale balken, zodat ze niet zo veel doorbuigen onder de impact. Dit type wordt gebruikt wanneer het belangrijk is om het voertuig zo snel mogelijk te stoppen voordat het raakt wat wordt beschermd, bijvoorbeeld wanneer de vangrail zich dicht bij een constructie bevindt of valt. Andere typen gebruiken zwakkere stijlen die meegeven en de belasting wordt voornamelijk overgebracht op de horizontale balk, wat betekent dat deze meer doorbuigt, maar veiliger is voor de inzittenden van het voertuig. Dit type wordt vaker aangetroffen op hogesnelheidswegen, in situaties waar er meer ruimte is voor de vangrail om door te buigen.